Pastāstīsim par projektu, kuru finansēja Rīgas dome un PuMPuRS un kura ietvaros pagājušajā gadā no septembra līdz decembrim nodarbojāmies ar pusaudžiem.
Projekts “Capokids treneris – Es mācos mācīt 2”, kā var saprast no nosaukums, ir mūsu otrais realizētais projekts, kurā pusaudžiem no 13 līdz 18 gadiem no septembra līdz decembrim bija iespēja bezmaksas apmeklēt nodarbības “Capokids” un izmēģināt sevi Brazīlijas cīņā mākslā – capoeira, paralēli iepazīstoties ar pedagoģijas pamatiem, motivācijas un pašrealizācijas tēmām.
Projekta galvenais mērķis bija motivēt bērnus mācīties, atsvaidzināt un iesildīt viņu pašu interesi zināšanu iegūšanai, kas, iespējams, ir izzuduši skolas rutīnā un pusaudžu dzīves grūtībās. Palīdzēt izprast savas vēlmes, iemācīt izvirzīt un sasniegt mērķus, lai iegūtās zināšanas un prasmes būtu par ticamo atbalstu bērnu turpmākajā izglītības dzīvē.
Tie trīs mēneši ar praktiskām nodarbībām, kur uzkačajam ķermeni, un teorētiskām, kurās uzlabojām savu garīgo veselību, lidoja acumirklī. Projektā piedalījās 27 pusaudži no dažādiem Rīgas rajoniem. Lielākā daļa palika līdz projekta beigām, bet daži “atkrita” vēl sākumā, bet viņiem tā arī bija pieredze. Lai atrastu sev interesantu laika pavadīšanu, labākais ko var darīt mēģināt dažādas lietas un izvēlēties savējo.
Capoeira treniņos, jaunieši strādāja pie ķermeņa attīstības, apguva capoeira pamatkustības un salika sekvencēs, kurus izmantoja pāra spēlēs. Apmācība mūsu akadēmijā vienmēr tiek balstīta uz savstarpēju palīdzību, un pieredze rāda, ka bērni, kuri tik tikko apguva kādu kustību efektīvi var palīdzēt to iemācīt biedriem, darot to attīsta un nostiprina arī savas prasmes.
Teorētiskajās nodarbībās reizi nedēļā runājām par pedagoģiju, psiholoģiju, paceļam daudzas tēmas, kas interesē pusaudžus, un atbildējām uz viņu daudz dažādiem jautājumiem. Mēs runājām par talantu, spējām, vēlmēm un sevis apzināšanos. Mācījāmies izvirzīt un sasniegt mērķus, iemācījāmies ieskatīties biedru uzvedībā, dzīves situācijās no cita, neierasta rakursa un analizēt. Jaunieši mainīja savu ierasto attieksmi un iemācījās atbalstīt viens otru, daudz runājām, skatījāmies motivējošas filmas un spēlējām galda spēles.
Pusaudži ir izsalkuši pēc sarunām, viņiem vajadzīga pieņemšana un atbalsts, un dažreiz viņi vienkārši vēlas papļāpāt par jebko – tas viss bija mūsu sestdienas nodarbībās pie tējas tasītes ar našķiem.
Iespēja teorētiskās nodarbībās iegūtās zināšanas pielietot praktiskajās, tikai stiprināja bērnu izpratni, ka nav neiespējama kad ir daudz darba stundu un interese darīt izvēlēto.
Novembrī, kad mūsu mīļais Mestre Chicote ar semināru viesojās “Capokids” projekta pusaudži arī piedalījās viņa klasēs.
Mēs nevarējām palaist garām iespēju iepazīstināt jauniešus ar unikālo capoeira meistaru un tik apburošo cilvēku, kurš uzlādē ar savu enerģiju, zināšanām un pieredzi. Mestre Chicote novadīja ne tikai capoeira nodarbības, bet arī pastatījis par savu ceļu capoeira, par to, kā viņš, būdams zēns no nabadzīgas ģimenes, pārvērtējis savu sapni par mērķi un sasniedzis to, kļūstot par slavenu un nozīmīgu cilvēku capoeira pasaulē.
Projekta beigās dalībniekiem bija prakse. Visas savas iegūtas zināšanas varēja izmēģināt nevis uz komandas biedriem, bet gan uz Capokids mācekļiem.
Daudziem tas bija gan izaicinājums, bet tie, kas saņemas to paveikt – izdarīja perfekti. Ar kļūdām un to analīzi vēlāk, ar gandarījumu par padarīto un lielu prieku no rezultāta.
Uz projektu atnāca pusaudži:
– kuri nekad ne ar ko nenodarbojās, bet vienmēr gribēja kaut ko sākt.
– kuri aktīvi nodarbojās ar kādu sporta veidu, bet piebremzēja progresa trūkumā
– kas gribēja, bet baidījās mainīt savu rutīnu.
– kuriem ir grūtības mācīties un komunicēt skolā
– kāds, kuru vecāki pierakstīja uz projektu
– kuri vēlējās pamēģināt capoeira, bet nevarēja saņemties un atnākt
– kuri vēlējās izprast pedagoģiju un izmēģināt sevi pasniedzēju lomā
Projekta noslēgumā:
1. Kādam parādās nestandarta hobijs. Oho!
2. Kāds uzkačājis savu ķermeni, saprata, kā tas ietekmē garastāvokli un veselību, un turpinās to darīt tālāk. Forši!
3. Iepazinās ar grūtu, bet aizraujošu pedagoģiju, psiholoģiju. Noderīgi!
4. Izvirzīja mazus mērķus un tos sasniedza projekta laikā. Produktīvi!
6. Iepazina viens otru sadraudzējās un turpina saskarties tālāk. Vērtīgi!
Paldies visiem par piedalīšanos, par ieguldīto darbu un atsaucību! Mēs ceram, ka mēs iegūsim iespēju un varēsim atkal piedāvāt Rīgas pusaudžiem piedalīties šādā projektā.